בכיתה א', התלמידים מתקדמים מעבר לפעולות חיבור וחיסור בתחום ה-10 ולומדים לבצע חישובים עם מספרים עד 20.
השלב הזה הוא קריטי מכיוון שהוא מעמיק את ההבנה של פעולות החיבור והחיסור ומכין את התלמידים לתרגילים מורכבים יותר.
חיבור בתחום ה-20:
החיבור בתחום ה-20 ממשיך להיות תהליך של הוספת שני ערכים ליצירת סכום.
עם מספרים עד 20, התלמידים מתמודדים עם אתגרים מעט יותר מורכבים, אך העקרונות נשארים זהים. כעת, עליהם ללמוד להתמודד עם מספרים גדולים יותר,
וזה מצריך לעיתים אסטרטגיות חישוב מתקדמות יותר כמו "פירוק מספרים".
ניתן להסביר לתלמידים שחיבור הוא כמו איסוף של שני חלקים לכדי שלם אחד. לדוגמה, בתרגיל 13 + 5, אפשר לפרק את המספר 13 ל-10 + 3,
ואז להוסיף את ה-5 ל-3 כדי לקבל 8, ולאחר מכן לחבר את ה-10 וה-8 כדי לקבל 18.
טכניקות כאלה עוזרות לתלמידים לחשוב על החיבור בצורה גמישה יותר.
בנוסף, תרגול עם עצמים מוחשיים, כגון קוביות, מטבעות או דמויות קטנות, יכול לסייע לתלמידים לדמיין את התהליך ולהבין טוב יותר את רעיון ההוספה.
כשהם מתקדמים, כדאי לעודד אותם לבצע חיבור בעל פה על ידי "ספירה קדימה" בצורה דומה לתחום ה-10, אך עם טווח גדול יותר של מספרים.
חיסור בתחום ה-20:
בדיוק כמו בתחום ה-10, החיסור הוא הפעולה ההפוכה לחיבור, שבו אנו מתחילים עם כמות מסוימת ומחסירים ממנה חלק כדי למצוא את ההפרש.
בתרגילים עם מספרים עד 20, התלמידים ייתקלו במקרים שבהם עליהם לבצע חישובים מתקדמים יותר, ולכן חשוב לעודד את השימוש ב"ספירה אחורה"
ובפירוק מספרים כדי להקל על התהליך.
לדוגמה, בתרגיל 17 – 9, אפשר לפרק את המספר 17 ל-10 + 7, ואז לחשב את ההפרש 10 – 9 כדי לקבל 1, ולאחר מכן להוסיף את ה-7 כדי להגיע ל-8.
טכניקה זו מקלה על החישוב ומאפשרת לתלמידים להתמודד עם חיסורים מורכבים בצורה קלה יותר.
גם כאן, חשוב לשלב עצמים מוחשיים, במיוחד עבור תלמידים שמתקשים בתפיסות מופשטות.
תרגול עם צעצועים, גולות, או ציורים יכול לעזור לתלמידים לראות בצורה ברורה את הפעולה ולבצע את החישוב בקלות.
ככל שהם יתרגלו יותר, הם יוכלו לבצע את הפעולות בעל פה בצורה אוטומטית.
פיתוח חשיבה מופשטת:
כשהתלמידים שולטים בפעולות החיבור והחיסור בתחום ה-20, הם מתחילים לפתח הבנה מופשטת יותר של המספרים.
חשוב להמשיך לחזק את ההבנה הזו דרך תרגול מגוון ושילוב של כלים חזותיים ומעשיים. כך הם יוכלו לעבור בצורה חלקה לתרגילים מורכבים יותר בהמשך
ולהשיג ביטחון עצמי במתמטיקה.