חיבור וחיסור עד 10
בכיתה א', התלמידים מתחילים ללמוד את פעולות החיבור והחיסור בצורה פשוטה ומובנית. חשוב להבין שהחיבור והחיסור מהווים את הבסיס לחשיבה מתמטית רחבה יותר,
ולכן יש להתמקד בהבנה עמוקה של הפעולות הללו.
חיבור בתחום 10:
החיבור הוא תהליך של הוספה, שבו אנחנו לוקחים שני ערכים ומאחדים אותם לכדי סכום אחד.
חיבור הוא כמו לספור יחד שתי קבוצות של פריטים – למשל, אם יש לך 3 תפוחים, ומוסיפים לך עוד 4 תפוחים, כמה תפוחים יש לך בסך הכל?
בתרגול החיבור, רצוי לעודד את התלמידים להיעזר באצבעותיהם, בעצמים מוחשיים (כמו צעצועים קטנים או גולות), או בציור של קבוצות פריטים על דף.
בהמשך, כדאי לשלב טכניקות כמו חיבור בעל פה על ידי "ספירה קדימה".
לדוגמה, אם יש לנו את התרגיל 3 + 4, נתחיל מ-3 ונוסיף עוד ארבעה צעדים קדימה: 4, 5, 6, 7.
בצורה זו, התלמידים לומדים לחבר מנטלית מבלי להסתמך תמיד על אובייקטים מוחשיים.
חיסור בתחום 10:
החיסור הוא הפעולה ההפוכה לחיבור. בחיסור אנו מתחילים עם כמות מסוימת ומחסירים ממנה חלק.
אפשר להציג לילדים את החיסור דרך סיפור פשוט, למשל להגיד להם לדמיין שיש להם 5 ממתקים, ואם אכלו 2 מהם, כמה ממתקים נשארו?
גם כאן, תרגול עם עצמים מוחשיים יכול לעזור להבנה.
אפשר לתת לתלמידים לספור פריטים, ואז להרחיק חלק מהם ולשאול כמה נשארו.
לאחר מכן, חשוב ללמד אותם לבצע "ספירה לאחור" כדי לפתור תרגילי חיסור בעל פה – לדוגמה, בפתרון 7 – 3, מתחילים מהמספר 7, ואז סופרים שלושה צעדים אחורה: 6, 5, 4, ומגיעים לתוצאה.
מעבר להבנה מופשטת:
ככל שהתלמידים מתרגלים יותר, הם יתחילו לפתח הבנה מופשטת יותר של פעולות החיבור והחיסור, מה שיאפשר להם לבצע את הפעולות בצורה אוטומטית ומהירה יותר.
הסברים ברורים, תרגול קבוע ושימוש במגוון כלים (חזותיים, מישושיים ומילוליים) יכולים לעזור לתלמידים לבנות ביטחון ושליטה בחשבון בסיסי,
מה שיעניק להם יסודות חזקים להמשך הלימוד במתמטיקה.