תוכנית לימודים בית ספר יסודי

לקוח ממשרד החינוך

מספרים טבעיים: היכרות, יחסים ופעולות – פריסה א'– ו'

כיתההיכרות בטווח המספריםיחסיםפעולות
א’עד 100: ספירה ומנייה, קריאה וכתיבה, המספר אפס, זוגיות ואי-זוגיות, עשרות שלמות, ישר המספריםסימני השוויון והאי שוויוןחיבור וחיסור עד 20 (או יותר לפי יכולת התלמידים); חיבור וחיסור עשרות שלמות; שימוש בחוקי הפעולות; כפל וחילוק עד 20;
ב’עד 1000 מנייה וספירה בדילוגים, קריאה וכתיבה, ערך המקום, זוגיות ואי-זוגיות, ישר המספריםסדר בין המספריםחיבור וחיסור עד 100) או יותר לפי יכולת התלמידים), חיבור וחיסור עשרות שלמות, משוואות פשוטות כפל וחילוק: משמעות הפעולות, כפל בתחום ה- 100 שימוש בסוגריים
ג’עד 10,000 קריאה וכתיבה, הכרת המבנה העשרוני, ייצוגים שונים של המספר, ישר המספרים;סידור בין המספריםחיבור וחיסור עד 10,000 כפל וחילוק בתחום ה- 100 ,כפל מספר דו ספרתי בחד ספרתי, כפל עשרות שלמות ומאות שלמות, משוואות פשוטות, עיגול מספרים ואומדן, שימוש בחוקי הפעולות, סדר הפעולות ושימוש בסוגריים
ד’ללא הגבלה קריאה וכתיבה, הכרת המבנה העשרוני, ייצוגים שונים של המספר, אינסופיות המספרים; ישר המספריםסדר בין המספריםארבע פעולות החשבון, קשרים בין הפעולות וחוקי הפעולות, סדר הפעולות ושימוש בסוגריים, אומדן
ה’ללא הגבלה קריאה וכתיבה, הכרת המבנה העשרוני, ייצוגים שונים של המספר, אינסופיות המספריםסדר בין המספריםארבע פעולות החשבון, קשרים בין הפעולות וחוקי הפעולות, סדר הפעולות ושימוש בסוגריים, אומדן
ו’ללא הגבלה סיכום: היבטים דומים ושונים של המספרים בקבוצות השונות: מספרים טבעיים, שלמים, שבריםסדר בין המספרים; יחסי הכלה בין קבוצות המספרים השונות: מספרים טבעיים, שלמים, שבריםארבע פעולות החשבון, קשרים בין הפעולות וחוקי הפעולות, סדר הפעולות ושימוש בסוגריים, אומדן

שברים פשוטים, שברים עשרוניים, אחוזים: היכרות, יחסים ופעולות – פריסה א'– ו'

כיתההיכרות בטווח המספריםיחסיםפעולות
א’הכרת החצי ללא סימון פורמלי בשלב זה יובן שחצי ועוד חצי שווה לשלם, לאחד.
ב’הכרת השברים חצי ורבע תוך שימוש בחלקי היחידה אין הכרח להשתמש בסמלים. בשלב זה יילמדו דברים כדוגמת אלה: בשלם שני חצאים, בשלם ארבעה רבעים, בחצי שני רבעים, כשמפחיתים רבע מאחד נשארים שלושה רבעים וכו’.
ג’הכרת השברים היסודיים תוך שימוש באמצעים מוחשייםסדר בין השבריםפתירת שאלות מעין אלה: כמה חמישיות ב-3 שלמים? בשעה יש שישים דקות. איזה חלק של שעה הוא 1 דקה? – חלק של כמות המבוטא בשבר יסודי: דוגמה: כמה הוא שליש של 21? כל אלה – ללא כתיבה בסמלים
ד’מגוון רחב של שברים, לא רק שברי יחידה הכרת שתי משמעויות של השבר הפשוט: השבר כחלק מהשלם והשבר כחלק של כמותסדר בין שברים, השוואת שברים בדרכים אינטואיטיביות ללא אלגוריתם;חיבור וחיסור שברים עם מכנים קרובים, חיבור וחיסור מספרים מעורבים עם מכנים קרובים; כפל שלם בשבר;
ה’משמעויות נוספות של השבר הפשוט, כולל שברים גדולים מ-1 ומספרים מעורבים: השבר כנקודה על ישר המספרים, והשבר כמנת חילוק; השבר העשרוני כשבר שמכנהו הוא 10 ,100, 1,000 וכדומה אחוז – היכרות ראשונהסדר בין שברים, השוואת שברים השוואת שברים עשרונייםצמצום והרחבה של שברים; חיבור וחיסור שברים; חיבור וחיסור שברים עשרוניים; השוואת שברים עשרוניים; עיגול שברים עשרוניים; מעבר משבר עשרוני לשבר פשוט; מעבר משבר פשוט לשבר עשרוני (במקרים בהם השבר העשרוני המתקבל הוא סופי);
ו’שבר פשוט כמנת חילוק; שברים פשוטים ושברים עשרוניים על ישר המספרים; צפיפות; שבר עשרוני מחזורי אחוזים יחס – הגדרת היחס ותכונותיו סיכום: היבטים דומים ושונים של המספרים בקבוצות השונות: מספרים טבעיים, שלמים, שבריםסדר בין המספרים; יחסי הכלה בין קבוצות המספרים השונות: מספרים טבעיים, שלמים, שברים;כפל שלם בשבר פשוט ובמספר מעורב; כפל שבר בשבר, כולל מספרים מעורבים; כפל וחילוק שברים עשרוניים ב-10 , 100 וכו’; כפל שברים עשרוניים; חילוק שברים עשרוניים; חלק של כמות, מציאת ערך החלק, חישוב החלק ומציאת הכמות היסודית; חילוק שברים פשוטים; חישוב ערך האחוז וחישוב האחוז חלוקת כמות לפי יחס נתון;

גאומטרייה ומדידות

הדגשים העיקריים בלימודי הגאומטרייה הם:
• פיתוח תפיסה חזותית במישור ובמרחב;
• פיתוח דרכי חשיבה, כגון: חשיבה דדוקטיבית, האופיינית למקצוע המתמטיקה בכללו, העלאת השערות ובדיקתן, הכללות והנמקות, הסקת מסקנות וכדומה.
הגאומטרייה היא מקצוע בעל מבנה משלו הכולל דרכי חשיבה וחקירה ייחודיות.
מעבר למטרות ההוראה שנפרט להלן, הגאומטרייה נלמדת כחלק מהתרבות האנושית.
בהוראת הגאומטרייה בבית הספר היסודי יש להתמקד בכמה מטרות:
• פיתוח כשרים גאומטריים;
• פיתוח יכולת חקירת צורות וגופים גאומטריים ותכונותיהם;
• עידוד יצירת דימויים חזותיים עשירים של מושגים גאומטריים;
• פיתוח יכולת הזיהוי של קשרים לוגיים בין העובדות הגאומטריות;
• טיפוח חקירת הקשר בין הצורות והגופים הנלמדים לבין העצמים והתופעות שבסביבתם של התלמידים.

נתאר להלן דרכי הוראה להשגת מטרות אלה:
למידת המושגים תיעשה באמצעות שימוש באבזרים מוחשיים או בתוכנות מחשב גאומטריות, במקום ההצגה הפורמלית או לפניה. חשוב לשים דגש על פעילות של התלמידים בסביבה עשירה במודלים של מושגים גאומטריים, או בעצמים ובתופעות
המדגימים את הנושא הנלמד. הפעילויות של התלמידים יכללו, למשל: בנייה חופשית של מצולעים או בנייה על פי אילוצים, גזירה והדבקה של צורות, ריצוף בצורות שונות, ביצוע תנועה של צורות וגופים במרחב (כולל שימוש בתוכנות של גאומטרייה דינאמית), חקירת תכונות של מצולעים ושל גופים, זיהוי התכונות שאינן משתנות (אינוורינטיות) בהשפעת
פעולות שונות במישור או במרחב וכדומה.

הפעילויות בעצמים המוחשיים ובייצוגים הממוחשבים והרפלקציה על פעילויות כאלה מביאות להפנמה של המושגים הגאומטריים.

מתוך פעילויות אלה מתפתחים כשרים גאומטריים, כמו למשל: היכולת לדמיין שינויים שעשויים לקרות בצורה בעקבות ביצוע
טרנספורמציה כלשהי, מבלי לבצע אותה בפועל, חשיבה לוגית והבנת המבנה הגאומטרי של הסביבה.
למידת הגאומטרייה בבית הספר היסודי מזמנת לתלמידים רבים חוויות של הצלחה, ובכך היא תורמת לחיבוב המקצוע עליהם ולמניעת חרדה מפניו.

תלמידים רבים, כולל תלמידים המתקשים בלימוד חשבון, מצליחים בפעילויות גאומטריות, ובאמצעות כך מפתחים ביטחון עצמי ויחס חיובי למקצוע.

למידת הגאומטרייה בבית הספר היסודי מתבצעת לאורך רצף של פעילויות המתחיל בשלב של חקירת צורות וגופים (בעיקר בכיתות א’-ב’), ממשיך בחקר תכונות צורות וגופים (בעיקר בכיתות ג’-ד’), וסופו בחקר קשרים בין התכונות השונות (כיתות ה’-ו’).
הלמידה נעשית תוך בנייה הדרגתית של המושגים והשפה המתאימה. לפי התכנית, תתמקד הלמידה בכיתות א’, ג’ ו-ה’ בצורות במישור, ואילו בכיתות ב’, ד’ ו-ו’ בנושא גופים במרחב. חלוקה זו נועדה לאפשר העמקה בכל נושא שנלמד, אך גם מבטיחה
חזרות על נושאים שנלמדו בכיתות הקודמות. למידת הגאומטרייה בבית הספר היסודי היא שלב הכרחי להמשך הלמידה של גאומטרייה דדוקטיבית בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה. במקביל, יילמדו נושאים שונים של מדידה, שיש להם קשר לסביבה בה פועל התלמיד

 

 

שברים פשוטים, שברים עשרוניים, אחוזים: היכרות, יחסים ופעולות – פריסה א'– ו'

כיתהמצולעיםגופיםטרנספורמציותמדידות
א’מצולעים (הכרות גלובלית) מרובעים שונים הזזה או שיקוףאורך (השוואה); יחידות מידה שרירותיות; יחידת מידה מוסכמת: ס”מ; זמן בשעות שלמות;
ב’הכרת השברים חצי ורבע תוך שימוש בחלקי היחידה אין הכרח להשתמש בסמלים.גופים (הכרות    גלובלית)שיקוף או הזזהמדידת אורך בס”מ ובמטר; שטח (השוואה); יחידות שטח שרירותיות; חישוב שטח מלבן; משקל (השוואה); זמן בחצאי שעות, ברבעי שעות
ג’זוויות, מאונכוּת, סיבוב מקבילוּת; משולשים, מרובעים – תכונות של צלעות וזוויות סיבובאורך ביחידות מידה מקובלות; נפח (השוואה); משקל וזמן ביחידות מקובלות;
ד’אלכסון, ריבוע ומלבן הגדרות ותכונות; תכונות של צלעות ושל זוויות במשולש;תיבות, קדקודים, צלעות, פאות, פריסות, אלכסונים;סימטרייהשטח ביחידות מידה מקובלות; נוסחאות שטח והיקף המלבן; נפח תיבה, שטח פנים, קשר בין משקל ונפח; חישובי זמן;
ה’מרובעים: תכונות, מיון, קשרי הכלה; ריצוף, גבהים סימטריה במרובעיםיחידות השטח המקובלות; נוסחאות השטח
ו’ מיון, פריסות גופים, גופים משוכללים (פעילות נוספת); מעגל ועיגול; חישובי נפחים; יחידות נפח;
Scroll to Top